МОЖЛИВОСТІ РОЗРАХУНКОВИХ МЕТОДІВ МОНІТОРИНГУ ПРИ ВИЗНАЧЕННІ ЕКОЛОГІЧНОЇ ДОЦІЛЬНОСТІ В ОРГАНІЗАЦІЇ МІСЬКИХ ТРАНСПОРТНИХ ПОТОКІВ
DOI:
https://doi.org/10.24025/2306-4412.1.2022.259092Ключові слова:
атмосферне повітря, моніторинг, автотранспорт, розрахункові методи, екологічні нормативиАнотація
Одним із основних джерел забруднення атмосферного повітря міст у наш час є автомобільний транспорт. Наслідком збільшення кількості автотранспорту є зростання рівня забруднення забудованих територій. Актуальним та перспективним напрямом досліджень є застосування комплексу методів моніторингу для визначення внеску транспортної мережі міських агломерацій у забруднення атмосферного басейну та розробка заходів щодо оптимізації дорожнього руху. Оцінка екологічної доцільності під час організації дорожнього руху в місті визначалася розрахунком обсягів викидів автотранспорту на регульованих перехрестях залежно від інтенсивності трафіку. З використанням розрахункових методів моніторингу проаналізовано інтенсивність викидів автотранспорту на досліджуваних ділянках м. Черкаси. Кореляції між інтенсивністю транспортних потоків та обсягами викидів на регульованих перехрестях не відмічено. В зоні дослідних ділянок виявлено перевищення допустимого рівня забруднення атмосфер-ного повітря за всіма речовинами. Найбільші перевищення ГДК забруднюючих речовин спостерігалися на вулицях з інтенсивним рухом автомобільного транспорту і тривалим часом забо-ронного сигналу світлофора. Так, наприклад, перехрестя вул. Чорновола – проспект Хіміків характеризується середньою інтенсивністю транспортного потоку, але має найбільші значення викидів забруднюючих речовин через значну тривалість заборонного сигналу світлофора. Пропонується зменшити час сигналу на 30 %, що зменшить концентрацію шкідливих речовин, таких як СO, NO2, вуглеводні та SO2 у кілька разів.
Посилання
G. R. Fomenko, "Transport flows and their impact on the level of pollution of urban highways", Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Tekhnichni nauky, vol. 31 (70), part 2, no. 3, pp. 119-123, 2020 [in Ukrainian].
O. Chernyshov, The impact of transport on the ecology of the city. Analysis and strate-gies for Ukraine. Kharkiv, Ukraine, 2016. [Online]. Available: https://ucn.org.ua/wp-content/uploads/2017/02/transport [in Ukrainian].
V. I. Guk, and Yu. M. Shkodovsky, Transport streams: theory and its applica-tion in urban planning: monograph. Kharkiv, Ukraine: Zoloti storinky, 2009 [in Ukrainian].
V. F. Babiy, V. M. Khudova, and O. Ye. Kondratenko, "Urgent problems of the impact of modern motor transport on the environment", Hihiiena naselenykh mists: collection of sci. papers, iss. 58, pp. 53-60, 2011 [in Ukrainian].
Haneen Khreis, Mark Nieuwenhuijsen, and Tara Ramani, Traffic-Related Air Pollution Book, 2020. [Online]. Available: https://www.googleadservices.com/pagead/.
O. H. Vasenko, О. V. Rybalova, С. R. Ar-temyev et al., Integral and complex assess-ments of the environment: monograph. Kharkiv, Ukraine: NUCZU, 2015 [in Ukrainian].
O. V. Ananieva, "Improvement of the hy-gienic assessment of air pollution by emis-sions from motor transport", Ph.D. thesis, Kyiv, 2017 [in Ukrainian].
O. O. Myslyuk, and L. M. Hrymak, "The impact of the transport network on the envi-ronmental safety of the city of Cherkasy", in All-Ukr. sci.-pract. conf. of young scientists and students Ecological security of the state: abstracts, (Apr. 16-18, 2013), Kyiv, 2013, p. 5 [in Ukrainian].
Profile of the city of Cherkasy. Cherkasy, 2020 [in Ukrainian].
L. B. Yashchuk, "Estimation of the contribu-tion of motor transport to air pollution in Cherkasy", in Proc. All-Ukr. sci.-pract. conf. of cadets and students Fire and man-made safety: Science and practice, (Apr. 15-16, 2018), Cherkasy: ChIPB, 2018, pp. 160-161 [in Ukrainian].
Methods for determining vehicle emissions for consolidated calculations of urban air pollution. Moscow, 1999 [in Russian].
DSTU 4277:2004. Standards and methods for measuring the content of carbon monox-ide and hydrocarbons in the exhaust gases of cars with engines running on gasoline or gas fuel. Kyiv, 2004. [in Ukrainian].
Methods for calculating concentrations in the air of harmful substances contained in emissions of enterprises / CIS 86, Goskom-gidrometa, 1997 [in Ukrainian].
I. A. Kara, "Environmental danger from traffic flows in cities (on the example of air pollution)", Molodyi vchenyi, no. 9 (61), Sept. 2018, pp. 436-441 [in Ukrainian].
N. E. Pankiv, and N. Z. Teterko, "Estimation of atmospheric air pollution due to conges-tion of Lviv streets by motor transport", Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy, iss. 26.8, pp. 215-223, 2016 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
URN
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Людмила Борисівна Ящук

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються в цьому збірнику, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають збірнику право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY-NC, яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому збірнику.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи в тому вигляді, в якому її опубліковано цим збірником (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати в складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому збірнику.
Політика збірника наукових праць дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).